
Már az első órákon sokan fordultok hozzám azzal a kéréssel, hogy segítsek, mondjak tippeket, hogyan lehet hatékonyan tanulni a német nyelvet. Összegyűjtöttem nektek pár hasznos tanácsot.
1. Munka, suli után evés, kis mozgás.
Üres gyomorral nem lehet tanulni, ezt már mindenki tapasztalta. Munka, iskola után üljünk le nyugodtan enni, mozogjunk egy kicsit. A mozgás aktivizálja mindkét agyféltekénket, így a leghatékonyabban tudjuk elkezdeni a tanulást.
2. Folyamatos folyadékpótlás
Ha a test 2%-os vízhiányban szenved, az agy már csak 75%-on pörög. Nagyon fontos, hogy legyen bekészítve innivaló, szerintem legjobb a víz.
3. 10-15 perc relaxálás
Feldúlt érzelmi állapotban nem lehet koncentrálni, mindegy, hogy örülünk vagy szomorkodunk. Készüljünk elő, szellőztessünk ki a szobában, relaxáljunk kicsit,hogy lenyugodjunk.
4. Tanulás előtt bal-jobb agyféltekét összekötő gyakorlatok
Általában a bal agyféltekénk a logikus, elemző, következtető funkciókért felel, a jobb agyféltekénk pedig az érzelmi, térbeli, időbeli összefüggésekért. A két agyfélteke folyamatosan váltja egymást, hol az egyik, hol a másik működik erőteljesebben, attól függően, hogy mit csinálunk, milyen feladatokat kell megoldanunk. A mai felgyorsult világunkban inkább a bal agyféltekénket használjuk, háttérbe szorítva ezzel a jobb agyfélteke működését, pedig ahhoz, hogy hatékonyan tudjunk tanulni, szinkronba kell hozni mindkettőt. A jobb agyfélteke több jótékony hatását is bizonyították: javítja a memóriát, agyműködést, koncentrálást, stresszoldó, relaxáló hatású. Többféle módszer is létezik a bekapcsolására: rajzos, mozgásos-egyensúlyi, illetve légzőgyakorlatok.
5. Tanulás háttérzenével
A legjobb a klasszikus, barokk zene. Folyamatosan beapcsolva tartja a jobb agyféltekét, nyugtat,motivál.
6. Tananyag feldolgozása
Az agy 24 órán belül a hallottak 80%át elfelejti, ezért szoktam javasolni, hogy a tanultakat mindenképp nézzétek át még aznap.
7. 20-25 percenként 5 perc szünet
A rövid távú memória ennyi idő alatt megtelik. Ami utána belekerül, az az előzőt kiszorítja. 20-25percenként tartsunk 5 perc szünetet, de csak ennyit, többet nem érdemes, mert akkor elkalandozunk, másba fogunk bele, és kizökkenünk a tanulásból.
8. Gondolattérkép ( mind map ) készítése a tananyagokból
Az agy a szavakat nem tárolja sokáig, viszont a képet hosszú távra megjegyzi. Az elmetérképezés egy olyan vizuális kommunikációs technika, ami a tanulást és a gondolkodást teszi hatékonyabbá az agy kapacitásának jobb kihasználásával.
9. Ismétlés
Nem elég egyszer megtanulni, rögzíteni a tananyagot, a folyamatos ismétlés elengedhetetlen. Több tanulmány létezik, de ez mindenkinél más, van, akinek már 3 ismétlés után rögzül a hosszú távú memóriájában, de van akinek minimum 7 kell.
10. Hangos tanulás/ felmondás
Általános iskolás koromban mindig anyukámnak mondtam fel a megtanult tananyagot, gimnáziumban meg magamnak félhangosan, hangosan, nehogy „hülyének” nézzenek, pedig már akkor is nagy hasznát vettem ennek a módszernek. A hangos tanulás, pláne, ha kicsoportos, oldja a szorongást, stresszt. Sokan nem mertek megszólalni németül, mert féltek, hogy hibásan fogtok beszélni. A németek örülnek, ha a saját nyelvükön próbáljátok meg kifejezni magatokat. Nyugodtan mondjátok ki hangosan a mondatokat, szövegeket, verseket, mondókákat, bármit, amit tanultok.